Vedeli ste, že priemerný kancelársky stôl obsahuje až 400-krát viac baktérií ako sedadlo na toalete? V roku 2004 mikrobiológovia z Arizonskej univerzity dokončili výskum financovaný firmou Clorox Co., v ktorom sa sústredili na problematiku baktérií na pracovisku. Výskum ukázal, že osobné kancelárie a kóje sú baktériami „obývané“ viac ako spoločné priestory. Najviac baktérií žije na telefóne, na doske pracovného stola, na klávesnici počítača, na rúčke vodovodného kohútika a rúčke vodnej fontánky a na rúčke dvierok mikrovlnky. veľa baktérií sa našlo aj vnútorných kľučkách dvier toalety - a to asi preto, že iba 60% dospelých si po použií toalety umýva ruky teplou vodou a mydlom!. Ľudia trávia stále viac a viac času v kancelárií a podľa prieskumu Americkej dietetickej asociácie a ConAgra Foods Foundation, 70% američanov pravidelne jedáva na svojom pracovnom stole. Niektorí tam raňajkujú, obedujú alebo aj večerajú, ale všetci majú na stole aspoň nejaký kúsok čokolády, jablko, keksy... Na Slovensku to asi nebude veľmi odlišné. Každé jedlo môže zmeniť váš pracovný stôl na „bufet pre baktérie“ Ak aj vy jedávate na svojom pracovnom stole alebo niečo zahryznete popritom, ako plníte pri stole iné pracovné úlohy, môže sa stať, že zjete viac ako len ten kúsok čokolády, keks alebo obložený chlebík či kus pizze. Veľmi pravdepodobne konzumujete naviac aj nekonečne veľa baktérií, ktorá môžu byť príčinou ochorenia. Existuje veľa spôsobov ako znížiť počet nechcených návštevníkov počas vašej obednej prestávky. Tieto rady sú však namierené iba proti tým mikroskopickým návštevníkom. Čo sa týka návštev a spoločnosti zo strany vašich kolegov a kolegýň, vyberte si koho len chcete - Začnite od základov. Už ste si niekedy utreli svoj pracovný stôl alebo klávesnicu aj keď ste namali v ruke niečo lepkavé a mastné? Nebolo by zlé zvyknúť si, že stôl, telefón a klávesnicu treba pravidelne utrieť dezinfekčnou utierkou. Výskum Arizonskej univerzity ukázal, že počet baktérií klesá až o 99%, keď zamestnanci použijú dezinfekčnú utierku aspoň raz denne.
- Prestaňte si udržiavať baktérie „poruke“ Počas pracovnej doby sa dotýkate mnohých plôch a neviete, aký druh baktérie máte práve na vašich rukách. Ruky si umyte v teplej vode a použite mydlo predtým, než pôjdete jesť, po každom použití toalety, po vyfúkaní nosa, po kýchnutí, či zakašľaní. Ak si umývate ruky, robte to aspoň 20 sekúnd, čo trvá asi tak dlho ako zaspievať si „Happy Birthday“ dvakrát J Ak voda a mydlo nie sú k dispozícií, môžte použiť navlhčené utierky alebo tekuté či gélové prostriedky na dezinfekciu rúk.
- Venujte pozornosť chladničke. Asi 40% kancelárskych chladničiek je čistených iba raz za mesiac a 20% chladničiek je čistených iba raz alebo dvakrát ročne. To je naozaj málo! Mnohé zbytky potravín by mali byť vyhodené v priebehu 3 – 5 dní, a to optimálne znamená vyčistiť chladničku raz týždenne. Toto môže robiť vo vašej firme aj upratovačka.
- A čo sa týka mrazničky, uistite sa, že je nastavená na správnej teplote. Jednoduchý teplomer v kancelárskej mrazničke vám umožní najlepšiu kontrolu teploty a bezpečnosti uskladnenia potravín.
- Neprehliadajte ani mikrovlnku. Podľa štúdie University of Arizona patrí rúčka dvierok na mikrovlnke k piatim „najobľúbenejším“ domovom baktérií. Umývajte vašu mikrovlnku často a venujte pozornosť najmä dôkladnej dezinfekcii dvierok a rúčky. Vyžadujte, aby zamestnanci a kolegovia umyli mikrovlnku hneď potom, ako v nej niečo rozliali alebo ju pošpinili. Je ľahšie umyť čerstvé rozliatie zbytky ako zaschnuté a staré. (Prečítajte si, prosím, "Stanovisko AKV k používaniu mikrovlnnej rúry".)
- Neverte vlastným očiam! Len preto, že na povrchu potraviny nevidíte baktérie, neznamená to, že tam nie sú. Potraviny, ktoré vyžadujú chladenie, držte v chladničke (jogurt, mäsové výrobky a jedlá s obsahom vajec si už „priniesli“ v sebe veľa „nájomníkov“, ktorým sa pri izbovej teplote výborne darí a stačí pár hodín a z vášho jedla sa stane hmota vhodná skôr na mikrobiologické experimenty Všetky potraviny, ktoré vyžadujú chladenie, držte v chladničke a všetky potraviny, ktoré vyžadujú primeranú teplotu pri ohriatí, na túto teplotu ohrejte. pri rozmrazovaní a ohrievaní sa riaďte návodom na obale potraviny a dodržiavajte všetky pravidlá hygieny.
- Starajte sa o svoj obedár. Ak používate na nosenie jedla do práce z domu nejaké nádoby a prenosné tašky, pravidelne ich vyčistite teplou vodou a čistiacim prostriedkom. Omrvinky a zaschnuté zbytky, ktoré ostávajú „bez dozoru“ sa rýchlo stávajú eldorádom baktérií.
- Žiadny spoločný vechtík v práci! Ak si umývate svoj vlastný riad v práci, nepoužívajte spoločné vechtíky alebo špongiu.
- Spoločné vechtíky alebo špongie môžu byť nebezpečné, ak nie sú často menené a ak sú používané nesprávne. Vechtíky a špongie by mali byť použité iba na umývanie riadu a na utieranie riadu by mali byť k dispozícií papierové utierky.
- Vy určite používate spoločný vechtík iba na riad, ale medzi kolegami sa určite nájde niekto, kto ním utrie dlážku, keď sa na ňu kydlo z džemu alebo kefíru
- o Ak si nemôžete byť istý hygienou vechtíkov a uterákov vo vašej kancelárii, je lepšie použiť jednorázové papierové obrúsky.
- Či už jete vo svojej kancelárii alebo nie, nájdite si pár sekúnd denne na to, aby ste si utreli stôl, klávesnicu, myš a telefón. Ani udržiavanie hygieny v spoločnej kuchynke a mikrovlnke nevyžaduje tak veľa času, aby sa to nedalo zvládnuť.
Možno by pomohlo, keby vo vašej firme alebo inštitúcii existovali upozornenia, ktoré by pripomínali každému udržiavať hygienu spoločných priestorov. A funguje aj ten psychologický fenomén „rozbitých okien“: ak budú spoločné priestory zanedbané a hygienické prostriedky nebudú dostupné, nikto nebude motivovaný k vlastnej hygiene. A naopak: ak sa urobia jednoduché a lacné opatrenia, ktoré zvýšia všeobecnú hygienu, bude každému trápne nechať po sebe stopy barbara Namiesto toho, aby ste stále jedli pri svojom stole, choďte sa najesť do priestorov na to určených – prehodíte slovo s kolegami a využijete svoju obednú prestávku aj na krátky oddych. Dbať o väčšiu hygienu na vašom pracovisku nie je ťažké, ale vyžaduje to trochu času a námahy. Ak však pár týchto zmien pre bezpečnejšie jedenie vo vašej kancelárii nezvládnete, choďte sa radšej najesť na toaletu – je čistejšia ako váš stôl Tieto opatrenia sú skutočne dôležitejšie, ako šíriť a prijímať pochybné zoznamy s informáciami o „jedovatosti“ potravinových aditív („Éčka) a myslieť si, že to stačí robiť pre svoje zdravie. Viac informácií o zdraví v pracovnom prostredí nájdete na http://www.zdravievpraci.sk/ upravené podľa: Herald Tribune, 22. marca 2006
|